کاپ قاعدگی

راهنمای انتخاب سایز کاپ قاعدگی | فاکتورهای انتخاب کاپ قاعدگی + سایز‌بندی برندها

انتخاب سایز مناسب کاپ قاعدگی - بررسی فاکتورهای مهم در انتخاب سایز انواع کاپ قاعدگی - کاراپارس

فهرست

کاپ قاعدگی یکی از محصولاتی است که در سال‌های اخیر توسط بسیاری از خانم‌ها به‌عنوان جایگزین نوار بهداشتی و تامپون برای گذراندن دوران قاعدگی انتخاب شده است. اینکه کاپ قاعدگی چیست و مزایا و معایب استفاده از آن کدام است، قبلا در وبسایت کاراپارس مطالب بسیاری در خصوص آن نوشته شده که می‌توانید آن‌ها را مطالعه کنید. این محصول به دلیل قابلیت استفاده در بلندمدت و نیز مزایای بهداشتی خاص و راحت بودن استفاده به‌ویژه در زمان استراحت و ورزش، تبدیل به جایگزین مناسبی برای نوار بهداشتی و تامپون شده است.

»»»  کاپ قاعدگی چیست؟  «««

اما برای استفاده از کاپ قاعدگی می‌بایست به نکات مهمی توجه داشته باشیم. از جمله این نکات انتخاب کاپ قاعدگی مناسب است. زیرا در صورت عدم تناسب این محصول با فیزیک بدنی شخص، ممکن است مشکلاتی در استفاده از آن  برای وی بوجود بیاید.

برای انتخاب کاپ قاعدگی مناسب به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

نتخاب کاپ قاعدگی مناسب برای هر فرد، مانند بسیاری از موارد دیگر نیاز به یک‌سری بررسی و پیش‌نیاز دارد که می‌توانید برای اطمینان خاطر به پزشک یا ماما مراجعه کنید. عوامل و فاکتورهای اساسی در انتخاب سایز کاپ قاعدگی عبارت است از:

سن فرد

اگر سن شما زیر ۳۰ سال است و زایمان طبیعی نداشته‌اید، به‌طور معمول کاپ قاعدگی سایز Smal برای شما مناسب است. در غیر این‌صورت بهتر است از کاپ با اندازه بزرگ‌تر استفاده کنید. به این نکته توجه داشته باشید که اندازه کوچک یا بزرگ در محصولات هر برندی، ممکن است با برند دیگر متفاوت باشد. بنابراین بهتر است سایز مورد نظر را در دو یا چند برند مختلف امتحان کنید تا به اندازه مناسب برسید.

طول دهانه رحم

اگر سرویکس یا دهانه رحم در محل پایین‌تری واقع شده باشد یا افتادگی دهانه رحم وجود داشته باشد، اندازه Smal کاپ قاعدگی، مناسب برای شما خواهد بود. اما در افرادی که سرویکس یا دهانه رحم اندکی بالاتر از حالت عادی قرار گرفته است، معمولا اندازه کاپ بزرگ‌تر مناسب‌تر است.

حجم خونریزی در دوران قاعدگی

یکی از مهم‌ترین نکات تعیین‌کننده در انتخاب نوع و سایز کاپ قاعدگی، میزان خونریزی فرد در طول دوران قاعدگی است. اگر به‌طور معمول هر ۲ تا ۳ ساعت نیاز به تعویض نوار بهداشتی پیدا می‌کنید، این یعنی خونریزی بیشتری دارید. پس از نوع بزرگ‌تر کاپ قاعدگی استفاده کنید. ولی اگر معمولا روزی کمتر از ۳ نوار بهداشتی استفاده می‌کنید، احتمالا کاپ کوچک‌تر برای شما مناسب‌تر است.

استحکام و انعطاف پذیری جام کاپ قاعدگی

کاپ‌های قاعدگی معمولا در دو نوع جنس نرم و سخت تولید می‌شوند. هنگام انتخاب کاپ قاعدگی مناسب بهتر است به این موضوع توجه داشته باشید. کاپ‌هایی که از جنس نرم تولید می‌شوند، هنگام استفاده راحت‌تر هستند و به عضلات مثانه نیز فشار کمتری وارد می‌کنند. اما احتمال بیشتری وجود دارد که در جای خود تکان بخورند و نشتی داشته باشند.

این درحالی است که کاپ‌های تولید شده از جنس سخت‌تر، احتمال کمتری دارد در جای خود تکان بخورند ولی جای‌گذاری و خارج کردن آنها آسان‌تر است. اما ممکن است برای افرادی که عضلات یا مثانه حساسی دارند مناسب نباشند.

نکته دیگر وجود زائده ساقه یا منگوله در انتهای فنجان است. منگوله انتهای فنجان کمک می‌کند که جای‌گذاری و خارج کردن آن راحت‌تر باشد. ولی وجود ساقه در انتهای کاپ به تنظیم اندازه طول آن کمک می‌کند. اگر برای نخستین دفعات می‌خواهید از کاپ قاعدگی استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم نوع دارای ساقه را انتخاب کنید تا بتوانید با تراشیدن ساقه کاپ به اندازه استاندارد و مورد نظر، متناسب  با طول کانال واژن دست پیدا کنید.

نکته دیگر این است که اگر ورزشکار هستید یا فعالیت فیزیکی زیادی دارید، می‌توانید از کاپ های قاعدگی ای استفاده کنید که به صورت خاص برای ورزشکاران طراحی شده‌اند تا از نشت مایعات از فنجان قاعدگی در هنگام ورزش پیش‌گیری کنند.

قدرت عضلات کف لگن

قدرت عضلات کف لگن در انتخاب نوع کاپ مناسب بسیار مهم است. افرادی که به دلیل انجام ورزش‌هایی مانند شنا یا یوگا و … عضلات قوی‌تری دارند، می‌توانند از کاپ‌های با اندازه کوچک‌تر استفاده کنند.

سابقه زایمان طبیعی

خانم‌هایی که زایمان طبیعی داشته‌اند، به دلیل تغییراتی که پس از زایمان برایشان پیش آمده است، مانند محل قرارگیری سرویکس، کاهش قدرت عضلات کگل و نیز افزایش حجم خونریزی قاعدگی و… به‌طور معمول بهتر است از کاپ قاعدگی با اندازه بزرگ‌تر استفاده کنند.

نکته مهم دیگر این است که اگر اخیرا سقط یا زایمان داشته‌اید و یا بیماری خاصی دارید، بدون مشورت با پزشک خود ازکاپ قاعدگی استفاده نکنید.

قد فرد

وزن فرد

ظرفیت کاپ

از مهم‌ترین مواردی است که باید در انتخاپ کاپ به آن‌ها توجه نمود.

چگونه سایز کاپ قاعدگی را بفهمیم؟

به طور معمول برندهای تولید کننده کاپ قاعدگی آنها را در دو سایز متفاوت تولید می‌کنند که سایز کوچکتر مناسب افرادی با خونریزی طبیعی است و کاپ با سایز بزرگتر مناسب افرادی که زایمان طبیعی را تجربه کردند یا میزان خونریزی بیشتر از حالت معمولی دارند.

انتخاب کاپ قاعدگی ملونا

برای انتخاب کاپ قاعدگی ملونا باید موارد زیر را در نظر گرفت.

انتخاب کاپ قاعدگی بر اساس سایز

سایز کوچک (Small)

سایز اسمال مناسب برای کاربران نوجوان (زیر 18 سال) است . 

سایز متوسط (medium)

سایز مدیوم یک کاپ عالی برای کاربران در تمام سنین است که زایمان طبیعی نداشته اند و حجم خونریزی معمولی دارند.

سایز بزرگ (large)

سایز بزرگ معمولاً توسط کاربرانی که زایمان طبیعی داشته اند یا کسانی که به دلیل خونریزی شدیدتر نیاز به ظرفیت کاپ کمی بزرگتر دارند استفاده می شود.

سایز خیلی بزرگ (XLarge)

سایز XL عمدتاً توسط کاربرانی که چندین زایمان طبیعی داشته اند و کاربرانی که خونریزی قاعدگی بسیار سنگینی دارند و قادر به تحمل قطر بزرگتر کاپ  هستند استفاده می شود.

انتخاب کاپ قاعدگی بر اساس انعطاف (نرمی)

  • MeLuna Classic (نرم‌ترین کاپ ملونا)

کاپ قاعدگی کلاسیک ملونا یک کاپ نرم است و بهترین انتخاب برای اکثر کاربران است. این کاپ بسیار منعطف است. سطح سفتی کاپ کلاسیک الزامات مناسب و سهولت استفاده را با هم ترکیب می‌کند: نرم است، به راحتی تا می شود، و در عین حال دارای انعطاف کافی برای باز شدن کامل آن است.

چه کسی کاندیدای عالی برای کلاسیک است؟

MeLuna Classic درحدی سفت است که برای اکثر کاربران بهترین عملکرد را دارد. نرمی کاپ کلاسیک به گونه ای است که  برای قرار دادن و برداشتن  آن راحت‌تر تا می‌شود. اگر برای اولین بار از کاپ استفاده می‌کنید، کلاسیک احتمالا بهترین انتخاب برای شماست.

  • MeLuna Sport (سفت‌ترین کاپ ملونا)

MeLuna Sport سفت‌ترین کاپ قاعدگی ملونا است. ما آن را برای کاربرانی که در فعالیت‌های فیزیکی که نیاز به درگیری عضلات مرکزی زیادی دارند، توصیه می‌کنیم. ممکن است برای کاربران حساس به فشار کمی بیش از حد سفت باشد. مزیت بزرگ اسپورت این است که به راحتی باز می شود.

جنس MeLuna Sport   ۲۵درصد محکم‌تر از MeLuna Classic است. این کاپ قاعدگی دارای درجه ارتجاعی بالایی است و شما می توانید نیرویی را که با فشار دادن آن به هم برمی‌گردد بلافاصله احساس کنید. این حالت تضمین می‌کند که MeLuna Sport  حتی با فشار قوی عضلات اطراف می‌توانند کاملاً باز شوند و حتی در حین فعالیت‌های شدیدتر که ممکن است کاپهای نرم‌تر نشت کند، نشتی نداشته باشد.

چه کسی کاندیدای عالی برای MeLuna Sport  است؟

MeLuna Sport برای کاربرانی طراحی شده است که درگیر فعالیت های ورزشی هستند یا کسانی که نشت با کاپ های قاعدگی نرم تر را تجربه کرده اند. به عبارت دیگر استحکام اسپورت مسائل مربوط به نشتی فنجان به دلیل فشرده شدن آن را برطرف می‌کند. به دلیل استحکام آن یک کاپ دوم عالی برای کاربر در زمانهای فعالیت زیاد است. برخی از فعالیت‌ها تأثیر قوی بر عضلات کف لگن دارند. برخی از نمونه ها عبارتند از: یوگا، اسب سواری، پیلاتس، هنرهای رزمی، رقص با میله و غیره.

MeLuna Sport  اغلب یک انتخاب عالی به عنوان کاپ دوم است. ملونا کاپ کلاسیک راحت خود را در بیشتر زمانهای قاعدگی خود بپوشید و یک کاپ MeLuna Sport  را برای باشگاه آماده نگه دارید!

انتخاب کاپ قاعدگی بر اساس ارتفاع

  • MeLuna Regular

اکثر افراد کاپ MeLuna با ارتفاع استاندارد (regular)  مناسبشان است. با این حال برخی از مصرف کنندگان کاپ قاعدگی نیاز به کاپ کوتاه تری دارند.

  • MeLuna Shorty 

این بهترین کاپ قاعدگی برای افرادی است که واژن آنها کوتاه است یا به عبارتی افتادگی رحم دارند. "MeLuna Shorty" برای زنانی که واژن آنها کوتاهتر از حد متوسط است(کمتر از 6 سانت)  یا دهانه رحم آنها نزدیک به ورودی واژن قرار دارد توصیه می کنیم. یک مثال می تواند کاربرانی باشد که دارای افتادگی رحم (نزول رحم) هستند.

  • MeLuna Standard

برای همه کاربرانی که موقعیت دهانه رحم متوسط و طول کانال واژن متوسطی (بیشتر از 6 سانت)  دارند، کاپ قاعدگی MeLuna Standard گزینه بهتری خواهد بود.

انتخاب کاپ قاعدگی بر اساس دنباله

دسته در چهار سبک موجود است: 

بدون دنباله

کاپهای دارای دنباله توپی و بدون دنباله راحت‌ترین مدل کاپ هستند و به افرادی پیشنهاد می‌شود که بیش از دوسال از کاپ استفاده می‌کنند.

دنباله توپی

کاپ‌های دارای دنباله توپی و بدون دنباله راحت‌ترین مدل کاپ هستند و به افرادی پیشنهاد می‌شود که بیش از دوسال از کاپ استفاده می‌کنند.

دنباله حلقه‌ای

راحت‌ترین سبک برای کاربرانی که نگران این هستند که نتوانند به راحتی به کاپ خود در واژن  برسند. این کاپ همچنین به بانوانی که دارای ناخنهای بلند می‌باشند پیشنهاد می‌شود.

دنباله ساقه‌ای

مناسب‌ترین مدل برای افرادی که برای اولین بار از کاپ استفاده می‌کنند و به بیشتر افراد پیشنهاد می‌شود.

»»»  راهنمای انتخاب سایز و مدل کاپ قاعدگی ملونا  «««

انتخاب کاپ قاعدگی لونت

انتخاب کاپ قاعدگی بر اساس میزان خونریزی

کاپ قاعدگی لونت مدل 1

خونریزی سبک تا عادی تمام کاپ های قاعدگی لونت نرم و انعطاف پذیر هستند، اما کاپ لونت مدل 1 از سیلیکون نرم تری نسبت به کاپ لونت مدل 2 ساخته شده است. 

قطر آن 41 میلی متر (1.6 اینچ) در 47 میلی متر (1.9 اینچ) است. اندازه ساقه 25 میلی متر (1 اینچ) است. حجم فنجان 25 میلی لیتر (0.85 fl oz) است. 

خطوط اندازه گیری: 5 میلی لیتر (0.17 اونس) و 13.5 میلی لیتر (0.46 اونس). 

کاپ قاعدگی لونت مدل 2

 خونریزی معمولی تا سنگین تمام فنجان های قاعدگی لونت نرم و قابل انعطاف هستند، اما لیوان لونت مدل 2 از سیلیکون سفت تری نسبت به لیوان لونت مدل 1 ساخته شده است.

قطر 46 میلی متر (1.8 اینچ) در 52 میلی متر (2 اینچ) است. اندازه ساقه 20 میلی متر (0.8 اینچ) است. حجم فنجان 30 میلی لیتر (1.0 fl oz) است.

 خطوط اندازه گیری: 7.5 میلی لیتر (0.25 اونس) و 15 میلی لیتر (0.5 اونس) اندازه های فنجان قاعدگی 

انتخاپ کاپ قاعدگی بر اساس سن

برای نوجوانان و کاربران جوان، مدل کوچکتر ۱ ورود و خروج را آسان تر می‌کند. 

انتخاب کاپ قاعدگی بر اساس سابقه‌ی زایمان

اگر زایمان طبیعی داشتید از سایز ۲ استفاده کنید.

انتخاب کاپ قاعدگی بر اساس جایگاه دهانه رحم

اگر افتادگی دهانه رحم دارید یا کانال واژن کوتاهی دارید مدل ۱ کوتاهتر را امتحان کنید.

انتخاب کاپ قاعدگی متناسب با اندام

 اگر شما یک الهه تناسب اندام با عضلات قوی واژن هستید، از مدل ۱ استفاده کنید. چنانچه مثانه حساسی دارید بهتر است از مدل ۱ استفاده کنید.

»»»  راهنمای انتخاب سایز و مدل کاپ قاعدگی لونت  «««

انتخاب کاپ قاعدگی کاناک

انتخاب کاپ قاعدگی کاناک بر اساس سایز

اندازه‌ی کوچک (small)

برای خانم هایی که هرگز زایمان طبیعی یا سزارین نکرده اند توصیه می شود و خونریزی عادی دارند.

 اندازه بزرگ (large) 

برای زنانی که زایمان طبیعی داشته‌اند یا افرادی که خونریزی زیادی دارند توصیه می‌شود.

»»»  راهنمای انتخاب سایز و مدل کاپ قاعدگی کاناک  «««

کدام کاپ را انتخاب کنم، کاپ نرم یا سفت؟

به طور معمول اکثر استفاده کنندگان کاپ انتخابشان کاپهای نرم‌تر است اما افرادی که به طور حرفه‌ای ورزش می‌کنند یا تحرکات بالایی دارند یا عظلات لگن سفت‌تری دارند پیشنهاد می‌شود از کاپهای سفت تر استفاده کنند. کاپهای سفت‌تر خاصیت ارتجاعی کمتری دارند و در زمان تحرکات بالا احتمال نشتی را کاهش می‌دهند.

راهنمای انتخاب و خرید کاپ قاعدگی

برای انتخاب کاپ مناسب چند مساله بسیار تاثیر گذار است . اولین مساله بودجه است، اینکه چه میزان برای خرید کاپ هزینه میکنید عامل تاثیر گذاری در انتخاب برند می‌باشد. 

مساله بعدی در انتخاب کاپ میزان نرمی و سفتی کاپ است، اگر ورزش می‌کنید مناسب باید کاپ با جنس سفت‌تری را انتخاب نمایید اما اگر کاپ را برای استفاده معمولی و روز مره می‌خواهید کاپ‌های نرم برای شما مناسب تر است.

مرحله بعدی انتخاب ارتفاع کاپ است. اگر دارای افتادگی دهانه رحم یا کانال واژن کوتاه تر از 6 سانت هستید باید به این نکته توجه کنید که کاپهای معمولی برای شما مناسب نیستند و باید از کاپ هایی استفاده کنید که متناسب با وضعیت شما طراحی شده‌اند و دارای ارتفاع کمتری هستند. اما در صورتی که طول کانال واژن شما بیشتر از ۶ سانت است یا مسائلی مانند افتادگی دهانه واژن ندارید می‌توانید از کاپ‌هایی با ارتفاع عادی استفاده کنید.

انتخاب دنباله کاپ بخش دیگری از مسیر است بیشتر برندها کاپ هایی با دنباله ساقه‌ای تولید می‌کنند این نوع دنباله به تمام افرادی که برای اولین بار از کاپ استفاده میکنند پیشنهاد می‌شود و به طور معمول انتخاب تمام افراد است . 

 برندهایی مانند ملونا کاپ کاپ‌هایی با دنباله  حلقوی تولید می‌کنند که به افرادی که  دارای ناخن‌های بلند هستند یا با این ترس روبرو هستند که ممکن است کاپ را در واژن پیدا نکنند پیشنهاد میشود از این دنباله استفاده نمایند. 

ملونا کاپ کاپهای بدون دنباله و با دنباله توپی نیز دارد که این نوع کاپ ها مناسب افرادیست که بیش از دو سال تجربه استفاده از کاپ را دارند.

مرحله آخر  انتخاب سایز کاپ است. به طور معمول برندهای تولیدکننده کاپ قاعدگی آنها را در دو سایز متفاوت تولید می‌کنند که سایز کوچکتر مناسب افرادی با خونریزی طبیعی است و کاپ با سایز بزرگتر مناسب افرادی که زایمان طبیعی را تجربه کردند یا میزان خونریزی بیشتر از حالت معمولی دارند. حال آنکه برند ملونا سایز بسیار بزرگ را نیز برای افرادی که خونریزی خیلی زیادی دارند و چندین زایمان انجام داده اند طراحی نموده است.

»»»  خرید کاپ قاعدگی  «««

پرسش‌های متداول پیرامون انتخاب سایز کاپ قاعدگی

سایز کوچک کاپ قاعدگی برای شما گزینه‌ی مناسبی است. چنانچه خون‌ریزی شدید است، دفعات تخلیه آن را افزایش دهید.

به طور معمول برای کسانی که یکبار سابقه‌ی بارداری داشته‌اند، استفاده از سایز متوسط کاپ گزینه‌ی مناسبی است. زیرا زایمان طبیعی، تغییراتی در اندام جنسی زنان ایجاد می‌کند. البته در برخی موارد هم همان کاپ قاعدگی کوچک جوابگوست.

اگر سابقه‌ای طولانی در انجام تمرینات ورزشی دارید می‌توانید از سایز متوسط کاپ قاعدگی استفاده کنید. پیشنهاد ما برای افراد ورزشکار استفاده از مدل اسپورت کاپ ملونا است یا از مدلهایی در سایر برندها استفاده شود که جنس سفت‌تری دارند.

بهتر است از سایزهای کوچک کاپ قاعدگی استفاده کنید.

خیر. کاپی که تا قبل از این استفاده می‌کردید، هم‌اکنون هم برای شما مناسب است.

در صورتی که بین ۲ سایز شک دارید، میتوانید از طریق کانالهای ارتباطی با کارشناسان ما مشورت کنید.

سایز مخصوصی وجود ندارد. به طور کلی برای انتخاب کاپ قاعدگی باید مواردی از قبیل طول دهانه رحم، شدت قاعدگی و داشتن زایمان طبیعی را بررسی کرد.

در صورتی که قاعدگی شدید داشته باشید و از کاپ قاعدگی کوچک استفاده کنید ممکن است خون نشت کند و در صورتی که کاپ بیش از اندازه بزرگ باشد موقع گذاشتن آن احساس درد و ناراحتی و خواهید داشت.

اگر بعد از چند بار تمرین بدون دردسر کاپ را گذاشته و خارج می‌کنید و حین استفاده از آن احساس راحتی دارید و نشتی ندارید، کاپی که انتخاب کردید مناسب شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *