کاپ قاعدگی

کاهش دردهای پریودی با ورزش [مناسب‌ترین حرکات ورزشی در پریودی]

کاهش دردهای پریودی با ورزش | کاراپارس

فهرست

درد پریودی یکی از مشکلات شایعی است که بسیاری از زنان در طول دوره‌های قاعدگی خود با آن مواجه می‌شوند. این درد می‌تواند از اندازه کوچک و ناچیز تا شدید و محدود کننده بوده و کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار دهد. با این حال، وجود راهکارهایی مانند ورزش می‌تواند به طور موثری به کاهش درد و تسکین علائم پریودی کمک کند. ورزش به عنوان یک راهکار طبیعی برای مدیریت درد پریودی شناخته شده است. تحقیقات نشان داده است که فعالیت‌های ورزشی مانند پیاده روی، دوچرخه‌سواری، یوگا و شنا می‌توانند باعث کاهش درد پریودی، کاهش تنش عضلانی و بهبود خلق و خو باشند.

به افرادی که در دوران پریودی دچار خستگی، دل پیچه، سردرد و… می شوند، توصیه می شود برای کاهش دردهای پریودی ورزش کنند. حرکات ورزشی با افزایش ترشح اندروفین باعث کاهش دردهای دوران قاعدگی و بهبود خلق و خوی فرد می شوند.

طبق تحقیقاتی که صورت گرفته است، در مدت زمان دو ماه، بانوانی که در هفته 3 روز و هر روز حداقل به مدت 30 دقیقه ورزش کرده‌اند، نسبت به بانوانی که تحرکی نداشته‌اند، درد قاعدگی کمتری را تجربه کرده‌اند. پس می توان گفت؛ انجام حرکات ورزشی در دوره قبل از پریود و در طول این دوره، باعث کاهش دردهای پریودی می‌شود. با کاراپارس همرا باشید تا بیشتر در این خصوص بدانید.

مکانیسم عمل ورزش در کاهش درد پریودی

ورزش با افزایش جریان خون به عضلات و افزایش آمادگی فیزیکی، می‌تواند اثرات مثبتی بر روی درد پریودی داشته باشد. همچنین، آزادسازی هورمون‌های اندورفین در حین و پس از ورزش می‌تواند باعث تسکین درد و افزایش حالت خوشبختی شود.

ضرورت ورزش کردن در دوران پریودی

 همانطور که گفته شد؛ ورزش کردن باعث کاهش دردهای پریودی می شود. در این قسمت 5 دلیل برای انجام فعالیت های ورزشی در دوران قاعدگی را ذکر می کنیم.

  • بالا بردن قدرت بدنی: بر اساس مطالعاتی که در دانشگاه اومئو سوئد صورت گرفته است، اثرات فعالیت های ورزشی در بالا بردن قدرت و توان عضلات، در دو هفته اول قاعدگی بیشتر می باشد. علت این امر این است که در این زمان سطح هورمون های زنانه کمتر است.
  • اثر مثبت ورزش بر افزایش اندورفین در دوران پریودی: حرکات ورزشی در این دوران موجب افزایش ترشح اندروفین شده و تاثیرات مثبتی بر روحیه و جسم فرد می گذارد.
  • کاهش نشانه های سندروم پیش از پریودی (PMS): انجام فعالیت های ورزشی هوازی به طور منظم، کمک می کند که قبل و حین قاعدگی احساس خستگی نکنید و خلق و خوی شما تغییر منفی نکند.
  • بهبود خلق و خو و کاهش احساس افسردگی : بر اساس نظر انجمن تخصصی زنان و زایمان آمریکا، احساس افسردگی در بانوان با انجام فعالیت های منظم ورزشی کاهش پیدا می کند.
  • مقابله با قاعدگی دردناک: انجام حرکات یوگا و فعالیت های ورزشی سبک به کاهش دردهای پریودی کمک بسیاری می کند. لذا افرادی که دارای تجربه قاعدگی دردناک هستند و در این دوران به شدت اذیت می شوند، برای بهتر شدن شرایط می توانند ورزش کنند.

ورزش های مناسب برای دوران قاعدگی

در این بخش ورزش هایی را که برای کاهش دردهای پریودی مناسب هستند، معرفی می کنیم.

  • شنا: برای کاهش دردهای پریودی، شنا کردن گزینه مناسبی می باشد. شنا کمک می کند که دردهای دوران قاعدگی تسکین پیدا کنند. علت این امر این است که در آب، وزن فرد کاهش پیدا می کند و این امر تسکین دهنده است.
  • پیاده‌روی: انجام روزانه 30 دقیقه پیاده‌روی مداوم یا در دو بازه زمانی 15 دقیقه ای به بانوان توصیه می شود.
  • تمرینات کششی تلفیقی: اگر شما در دوران قاعدگی در عضلات خود احساس سفتی می کنید، پیشنهاد می کنیم برای کاهش دردهای پریودی و تنش، تمرینات کششی مانند تای‌چی، یوگا و پیلاتس را در برنامه خود قرار دهید.
  • یوگا: عموما بانوان در دوران قاعدگی میزانی از گرفتگی عضلانی و درد را تجربه می نمایند. استفاده از داروهای مسکن به کاهش دردهای پریودی کمک می کند. اما بهتر است برای کاهش یا از بین بردن درد از روش های طبیعی استفاده کنیم. یکی از روش های طبیعی برای کم کردن دردهای دوران قاعدگی، انجام ورزشی مانند یوگا است. به طور کلی ترشح اندروفین توسط ورزش، مسکنی طبیعی برای کاهش درد است.

تأثیر ورزش‌های مختلف بر درد پریودی

پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری: فعالیت‌های هوازی مانند پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری می‌توانند با افزایش جریان خون به عضلات و کاهش تنش عضلانی، درد پریودی را کاهش دهند.
یوگا: تمرینات یوگا با تمرکز بر روی تنفس عمیق، آرامش و افزایش انعطاف‌پذیری می‌توانند به تسکین درد پریودی کمک کنند.
شنا: شنا به عنوان یک فعالیت آبی، می‌تواند باعث کاهش فشار بر عضلات و افزایش رهایش در آب، درد پریودی را کاهش دهد.

مطالعه بیشتر »»» دلایل پریود نامنظم

اهمیت رعایت بهداشت قاعدگی در زمان انجام فعالیت های ورزشی

انتخاب محصول بهداشتی مورد نظر در دوران قاعدگی امری شخصی می باشد. اما خوب است بدانید که در زمان تحرک و ورزش استفاده از  وسایل بهداشتی مانند کاپ قاعدگی و تامپون که درون بدن قرار می گیرند، انتخاب مناسب‌تری خواهند بود. در زمان انجام فعالیت های ورزشی استفاده از نوار بهداشتی به دلیل اینکه جابجا می شود گزینه مناسبی نخواهد بود. اما اگر به هر دلیلی در زمان ورزش از نوار بهداشتی استفاده کردید حتما بعد از ورزش به جهت جلوگیری از عفونت واژینال و رشد باکتری، آن را تعویض کنید.

استفاده از کاپ قاعدگی در زمان ورزش

در ادامه مطلب تاثیر ورزش بر کاهش دردهای پریودی به بررسی استفاده از کاپ قاعدگی در زمان ورزش می پردازیم. برای بسیاری از افراد سوال است که آیا در زمان ورزش می توان از کاپ قاعدگی استفاده کرد یا خیر؟ پاسخ به این پرسش، مثبت است. افرادی که تجربه استفاده از کاپ در حین ورزش را دارند، اعتقاد دارند که چون ظرفیت کاپ در مقایسه با تامپون و پد بیشتر است و مدت زمان بیشتری داخل بدن مانده و نشت خون ندارد و همچنین جابجا نمی شود، احساس آرامش و راحتی بیشتری برای فرد فراهم می کند.

استفاده از کاپ به افراد فعال که دارای مشغله های زیادی هستند، کمک می کند که تمرکز بیشتری بر روی کارشان داشته باشند و نگران روزهای پریودی نباشند. کاپ قاعدگی تا مدت 8 ساعت می تواند درون بدن بماند. لذا افراد ورزشکار با استفاده از کاپ، دیگر نگران تعویض یا حمل تامپون و نوار بهداشتی نیستند. با وجود کاپ دیگر نیازی نیست افراد طبیعت‌گرد و کوهنورد، به دلیل پریودی تغییری در برنامه خود ایجاد کنند.

پیشنهاد ما استفاده از کاپ قاعدگی لونت لطفا این محصول را مشاهده کنید.

»»» خرید کاپ قاعدگی «««

کاپ قاعدگی لونت

افرادی که پیلاتس و یوگا کار می کنند نیز با استفاده از کاپ، نگران حرکات ورزشی و کثیف شدن لباس خود نیستند. برای شناگران نیز کاپ گزینه مناسبی است که نگران آلوده شدن نخ تامپون نباشند. در نهایت با توضیحات ارائه شده نتیجه می‌گیریم که برای ورزشکاران استفاده از کاپ قاعدگی گزینه مناسبی خواهد بود.

آیا از لحاظ علمی، در دوران قاعدگی ورزش کردن محدودیت دارد؟

طبق تحقیقاتی که صورت پذیرفته، در زمان پریود برای بانوان در انتخاب نوع ورزش، محدودیتی وجود ندارد. در واقع در رابطه با اینکه زنان در این دوره نباید ورزش خاصی را انجام دهند،  اطلاعات علمی وجود ندارد. نکته مهم این است که در طول دوره قاعدگی، هر زمان احساس خستگی کردید، شدت تمرینات خود را کاهش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *