کاپ قاعدگی

کاپ قاعدگی چیست؟ [مزایا و معایب کاپ قاعدگی + نحوه استفاده از آن]

کاپ قاعدگی چیست؟ مزایا و معایب آن - کاراپارس

فهرست

کاپ قاعدگی چیست؟

مدت نسبتا زیادی است که از تولید کاپ قاعدگی می‌گذرد. با این وجود، این محصول بهداشتی برای استفاده به تازگی مورد توجه خانم‌ها قرار گرفته است. کاپ قاعدگی یا فنجان قاعدگی یک قیف کوچک است که می‌توان آن را برای جمع‌آوری خون قاعدگی در داخل واژن قرار داد. بنابراین این محصول کمک به سزایی در راحت گذراندن دوران قاعدگی می‌کند و دیگر نیازی به استفاده از نوار بهداشتی و تامپون نیست. برخلاف تامپون و نوار بهداشتی که خون پریودی را جذب می‌کنند، کاپ قاعدگی آن را جمع‌آوری می‌کند. این وسیله تحت استاندارد‌های ساخت و طراحی تجهیزات پزشکی در کشورهای توسعه یافته در حال تولید است و با توجه به شکل و ماده اولیه ساخت، به راحتی داخل واژن قرار گرفته و خون خارج شده از رحم را در واژن جمع آوری می‌کند و مانع از خروج آن می‌شود. کاپ وسیله‌ای یکبار مصرف نیست و در صورت استفاده درست در حدود ده سال قابل استفاده است. این وسیله با توجه به شرایط جسمی مصرف‌کننده در ابعاد و مدلهای مختلف تولید می‌شود.

انواع کاپ یا همان فنجان قاعدگی از جنس سیلیکون طبی، لاستیک یا پلاستیک درجه یک ساخته شده‌اند و می‌توان از آنها مجددا استفاده کرد. پس از استفاده از کاپ، می‌توانید به سادگی کاپ را خالی کنید، آن را با آب و صابون بشویید و به داخل بدن خود برگردانید. کاپ‌های قاعدگی می‌توانند خون بیشتری را نسبت به روش‌های دیگر در خود نگه دارند، بسیاری از دوست‌داران محیط زیست کاپ را جایگزین مناسبی برای پد و تامپون می‌دانند. با توجه به این که هر کاپ قاعدگی تا ده سال قابل استفاده است و در هر مرتبه تا ۱۲ ساعت پیوسته می‌توان از آن استفاده کرد، کاهش چشمگیر مصرف پد و تامپون باعث کاهش آسیب به محیط زیست می‌شود.

نکته: بهتر است فنجان قاعدگی بعد از ۶ تا ۱۲ ساعت استفاده شستشو داده شود. در طول یک دوره قاعدگی سنگین، ممکن است لازم باشد فرد فنجان را چندین بار در طول روز خالی کند.

فواید کاپ قاعدگی | مزایای کاپ قاعدگی چیست؟

باتوجه به مزایای پزشکی، بهداشتی، زیست محیطی و همچنین از بین بردن بسیاری از معضلات و نگرانی‌ها، استفاده از کاپ قاعدگی به دلایل زیر، جایگزین مناسبی برای تامپون و پد بهداشتی است.

راحتی و سهولت استفاده

کاپ قاعدگی با در نظر گرفتن آناتومی بدن بانوان در سایزها و انعطاف‌پذیری‌های مختلف طراحی و ساخته می‌شود. برندهای معتبر توانسته‌اند با تنوع بالا در سایز، انعطاف پذیری راحتی مصرف را برای بانوان به ارمغان بیاورند. این راحتی علاوه بر جای‌گذاری در واژن باعث عدم نشتی خون و نامحسوس بودن در بدن نیز می‌گردد. افرادی که از کاپ قاعدگی استفاده می‌کنند بر این باورند که استفاده از این محصول به مراتب آسان‌تر از نوار بهداشتی و تامپون است. ضمن آن که با پدیده خشکی واژن نیز مواجه نمی‌شوید. مورد مهم دیگر این است که می‌توان از کاپ قاعدگی در زمان استراحت، ورزش، یا استحمام نیز استفاده کرد.

مقرون‌به صرفه به لحاظ اقتصادی

با مقایسه هزینه خرید تنها یک سال پد بهداشتی یا تامپون با یک عدد کاپ قاعدگی که سال‌ها می‌توان استفاده کرد، به این نتیجه می‌رسیم که از نظر اقتصادی با محصولی بسیار به صرفه روبرو هستیم. چرا که امروزه می‌توان یک کاپ قاعدگی با قیمتی که از حدود ۲۰۰ هزار تومان شروع می‌شود تهیه کرد. محصولی که تا سال ها دوام خواهد داشت. در حالی که شما ممکن است هر ساله مبالغی بسیار بیش از این برای خرید نوار بهداشتی یا تامپون با کیفیت هزینه کنید.

کمک به حفظ محیط زیست

یکی از ویژگی‌های مهم کاپ قاعدگی این است که با محیط زیست سازگاری بالایی دارد. به‌جای مصرف سالانه ده‌ها و صدها پد بهداشتی می‌توان از محصولی استفاده کرد که امکان شستشو و بارها استفاده را دارد. با استفاده از کاپ قاعدگی و حذف نوار بهداشتی یا تامپون در طول دوره پریود میزان تولید زباله به طور چشمگیری کاهش می یابد. کاهش زباله‌های مربوط به دوران قاعدگی، به داشتن محیط زیست پاکیزه‌تر و سالم‌تر کمک خواهد کرد. علاوه بر آن، در حفظ محیط زیست به منظور عدم قطع درختان برای تولید پد بهداشتی یا تامپون نیز کوشا بوده‌ایم.

دردهای قاعدگی کمتر

یکی از امتیازات فنجان یا کاپ قاعدگی این است که به گفته بسیاری از افرادی که از آن استفاده کرده‌‌اند، دردهای شکمی دوران قاعدگی‌شان پس از استفاده از این محصول بسیار کاهش یافته است.

بهداشت بالا در قاعدگی

در بسیاری از افراد، استفاده از پد بهداشتی یا تامپون سبب ایجاد حساسیت پوستی یا عفونت می‌شود. درحالی‌که استفاده صحیح از کاپ یا فنجان قاعدگی سبب می‌شود امکان ابتلا به بیماری‌هایی همچون عفونت‌های قارچی یا باکتریایی واژن کاهش پیدا کند. علاوه بر آن کاپ‌های قاعدگی به جای جذب خون آن را جمع‌آوری می‌کنند، شما در معرض خطر ابتلا به سندرم شوک سمی (TSS) قرار ندارید.

ایمنی بالاتر نسبت به تامپون، نگهداری و جمع‌آوری خون بیشتر، قابل استفاده به طور همزمان با IUD از دیگر مزایا و فواید استفاده از کاپ است.

کاپ پریودی و مزایای آن در مقابل تامپون و نوار بهداشتی - کاراپارس

عوارض کاپ قاعدگی  | معایب کاپ قاعدگی چیست؟

در کنار تمام مزایایی که برای کاپ قاعدگی برشمردیم استفاده از آن با دشواری‌هایی هم همراه است. طبق مطالعات، موارد زیر برخی از مضرات کاپ قاعدگی یا خطرات بالقوه مرتبط با استفاده نادرست از آن است که به آن اشاره می‌کنیم.

تحریک بدن در برخی از افراد

ممکن است دلایل مختلفی وجود داشته باشد که چرا شما ممکن است در اثر استفاده از کاپ‌های قاعدگی دچار سوزش می‌شوید و می‌توان از بسیاری از آنها اجتناب کرد. اگرکاپ بدون روغن کاری مناسب وارد شده باشد، اندازه لیوان نامناسب باشد، یا فنجان بین استفاده به درستی تمیز نشده باشد، این شرایط می تواند باعث ناراحتی شود. اغلب، می‌توان با استفاده از مقداری روان‌کننده بر پایه آب در قسمت بیرونی کاپ از این امر جلوگیری کرد. برای اطلاعات دقیق، دستورالعمل‌های روی بسته بندی محصول را به دقت مطالعه کنید.

امکان ایجاد آلرژی و بثورات

هنگام استفاده از هر محصولی ممکن است واکنش آلرژیک ایجاد شود و کاپ‌های قاعدگی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. با این وجود، از آنجایی که آنها از سیلیکون درجه پزشکی ساخته شده اند، نباید باعث واکنش آلرژیک در واژن شما شوند، مگر اینکه به سیلیکون حساسیت داشته باشید. علاوه بر این، مارک‌های مختلف کاپ قاعدگی ممکن است برای برخی از زنان به دلیل نوع موادی که استفاده می‌کنند، بهتر عمل کنند.

مشکلات ادراری در برخی افراد

هنگامی که از کاپ‌های قاعدگی استفاده می‌کنید، می‌توانید باکتری‌ها را به دستگاه ادراری وارد کنید، زیرا قرار دادن هر جسمی در واژن می‌تواند مجرای ادرار را تحریک کند. با این حال، موارد بسیار نادری وجود دارد که کاپ به مجرای ادرار فشار می آورد و باعث مسدود شدن آن و در نتیجه مشکل در ادرار می شود.

بروز عفونت در برخی افراد

یک عارضه نادر اما جدی استفاده از کاپ قاعدگی، عفونت است که اغلب به دلیل انتقال باکتری از دست به کاپ به جای خود کاپ ایجاد می‌شود. به عنوان مثال، عفونت‌هایی مانند عفونت‌های مخمری و واژینوز می‌توانند به دلیل وجود باکتری در واژن ایجاد شوند و منجر به نوسان سطح pH شوند. برای جلوگیری از این امر، قبل از دست زدن به کاپ، باید دست‌های خود را با آب ولرم و صابون آنتی‌بیوتیک به خوبی بشویید. علاوه بر این، فنجان‌ها نیز می‌توانند عفونت را گسترش دهند، اگر تمیز نگهداری نشوند. قبل و بعد از استفاده باید کاپ را با آب و صابون مایع ملایم بشویید.

سندرم شوک سمی

سندرم شوک سمی (TSS) یکی از جدی‌ترین و بالقوه‌ترین عفونت‌های باکتریایی است که در نتیجه نفوذ باکتری‌های استافیلوکوک یا استرپتوکوک (به طور معمول در بینی، دهان و پوست وجود دارد) به بدن ایجاد می‌شود. تامپون معمولاً علت آن است، اما کاپ‌های قاعدگی نیز در موارد بسیار نادر می‌توانند باعث آن شوند.

ترشحات شدید در برخی افراد

برخی افراد دوران قاعدگی سختی دارند و همین امر باعث خونریزی بیشتر و ترشحات به خارج از کاپ می‌شود. در صورتی که کاپ قاعدگی با اندازه مناسب انتخاب کنید، با این مشل مواجه نخواهید شد. پیشنهاد می‌کنیم در همین رابطه، مقاله انتخاب کاپ قاعدگی مناسب را مطالعه نمایید.

معضلات و چالش‌های استفاده از کاپ قاعدگی

استفاده از کاپ قاعدگی خصوصا برای کسانی که برای بار نخست می‌خواهند از آن استفاده کنند با چالش‌هایی روبروست. چنانچه روش صحیح استفاده آن را بدانید، پس از یک یا دو بار تمرین به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید.

نشتی از کاپ قاعدگی

مانند سایر محصولات بهداشتی زنانه، کاپ‌های قاعدگی هنگام استفاده ممکن است نشت کنند، که معمولاً در صورت پر شدن بیش از حد لیوان با مایع یا عدم نصب خوب رخ می‌دهد. تخلیه منظم کاپ و انتخاب یک کاپ مناسب به کاهش نشتی کمک می‌کند زیرا یک مهر و موم محفوظ در اطراف دیواره واژن ایجاد می‌کند و در طول روز زیاد حرکت نمی‌کند.

»»» علت نشتی کاپ قاعدگی «««

بالا رفتن کاپ قاعدگی

پیش می‌آید که گاهی موقع انجام فعالیت یا خم و راست شدن، کاپ قاعدگی در بدن بالا رود.

جراحات و درد در برخی موارد

این امکان وجود دارد که اشیاء وارد شده به واژن باعث آسیب‌های کوچک یا درد شوند. اگر فردی کاپ قاعدگی را اشتباه وارد کند، ناخن‌های بلندی داشته باشد یا از فنجان بزرگ استفاده کند، احتمال بروز این مشکلات افزایش می‌یابد.

عدم راحتی استفاده برای برخی از افراد

قراردادن و خارج کردن کاپ قاعدگی برای برخی افراد دشوار است و یا دیدن خون قاعدگی احساس بدی به آنها می‌دهد. همچنین مهم است که هنگام تهیه این محصول حتما کاپ قاعدگی با اندازه مناسب را تهیه کنید تا هنگام استفاده از آن دچار مشکل نشوید. بسیاری از تجربیات منفی استفاده‌کنندگان از کاپ قاعدگی به همین امر برمی‌گردد.

مشکلاتی در ارتباط با IUD 

گفته می شود که استفاده از کاپ قاعدگی بعد از قرار دادن دستگاه داخل رحمی (IUD) اثربخشی آن را کاهش می‌دهد، زیرا کاپ می‌تواند نخ را بکشد، که می‌تواند باعث شود که IUD دیگر کار نکند. با این حال، طبق مطالعات، خارج کردن IUD به طور طبیعی در تقریباً یک نفر از بیست نفر، صرف نظر از اینکه از فنجان های قاعدگی استفاده می‌کنند، رخ می‌دهد. طبق مطالعات دیگر، استفاده از کاپ‌های قاعدگی خطر خارج شدن IUD را به نسبت استفاده بیش از حد از تامپون یا پد افزایش نمی‌دهد.

پیدا کردن سایز مناسب کاپ 

ممکن است پیدا کردن سایز مناسب برای شما دشوار باشد و مجبور شوید قبل از پیدا کردن مارک مناسب برای خود و واژن خود، چند مارک تجاری را امتحان کنید.

مشکل در جایگذاری کاپ

برداشتن کاپ می‌تواند باعث کثیفی شود. ممکن است شرایطی پیش آید که برداشتن لیوان را دشوار یا ناخوشایند کند. این بدان معناست که ممکن است نتوانید از نشت محتویات کاپ در طول فرآیند برداشتن کاپ جلوگیری کنید.

موارد منع مصرف کاپ قاعدگی چیست؟

استفاده از کاپ قاعدگی به پرده بکارت آسیب می‌زند. از این رو استفاده از آن برای نوجوانان و دوشیزگان مناسب نیست. علاوه‌بر این افراد درگیر با واژینیموس، فیبروم رحمی، آندرومتریوز و تغییر موقعیت رحم نباید از این وسیله استفاده کنند.

کاپ قاعدگی و عوامل موثر در انتخاب آن - کاراپارس

برای استفاده از کاپ قاعدگی، چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

انتخاب کاپ قاعدگی مناسب برای هر فرد، مانند بسیاری از موارد دیگر نیاز به یک‌سری بررسی و پیش‌نیاز دارد که می‌توانید برای اطمینان‌ خاطر به پزشک یا ماما مراجعه کنید. برای تعیین اندازه کاپ قاعدگی مناسب برای شما، باید این موارد را در‌نظر بگیرید:

  • سن شما
  • طول کانال واژن
  • در دوره قاعدگی حجم خونریزی شما زیاد است یا کم؟
  • استحکام و انعطاف پذیری کاپ
  • ظرفیت کاپ
  • قدرت عضلات کف لگن شما
  • آیا زایمان طبیعی داشته اید؟

»»» راهنمای انتخاب سایز کاپ قاعدگی «««

نحوه استفاده از کاپ قاعدگی چگونه است؟ | نحوه جایگذاری کاپ قاعدگی

برای قراردادن کاپ قاعدگی ابتدا دست‌های خود را بشویید یا ضدعفونی کنید. سپس کاپ را از قسمت ساقه آن بگیرید و در حالی که روی دوزانو چمباتمه زده‌اید، آن را در داخل واژن قرار دهید. پس از قرارگیری لبه کاپ در واژن، کل کاپ را به داخل فشار دهید تا به طور کامل در واژن قرار بگیرد. برای اطمینان از نحوه درست قرارگیری کاپ، می‌توانید آن را یک دور کامل در داخل واژن بچرخانید تا از قرارگیری آن مطمئن شوید.
در صورتی که کاپ به صورت صحیح در داخل واژن قرار گرفته باشد، وجود آن را حس نمی‌کنید و احساس راحتی خواهید داشت.

مراحل قبل از استفاده‌ از کاپ قاعدگی و نحوه‌ی گذاشتن کاپ در واژن

وقتی برای اولین بار از کاپ قاعدگی استفاده می‌کنید، ممکن است احساس ناراحتی کنید. اما “چرب کردن” کاپ شما می‌تواند به راحت‌تر شدن روند کمک کند. قبل از قرار دادن کاپ خود، لبه را با آب یا روغن روان کننده چرب کنید. قرار دادن کاپ قاعدگی مرطوب بسیار راحت تر است. 

اگر می‌توانید تامپون بگذارید ، قرار دادن کاپ قاعدگی نسبتاً آسان است. برای استفاده از کاپ کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. دستان خود را کاملاً بشویید.

۲. روی لبه کاپ آب یا روغن روان‌کننده بر پایه آب بمالید.

۳. لبه کاپ قاعدگی را از وسط تا کنید تا به شکل U درآید، آن را در یک دست بگیرید تا لبه آن رو به بالا باشد.

۴. لبه بالای کاپ را، داخل واژن خود قرار دهید مانند تامپون بدون اپلیکاتور. باید چند اینچ زیر دهانه رحم شما قرار بگیرد.

۵. برای ایجاد مهر و موم محکم که نشتی‌ها را متوقف می‌کند هنگامی که کاپ در واژن شما قرار گرفت آن را بچرخانید تا کاپ به شکل اولش برگردد.

اگر کاپ را به درستی وارد کرده اید، نباید کاپ قاعدگی خود را احساس کنید. همچنین باید بتوانید حرکت کنید، بپرید، بنشینید، بایستید و سایر کارهای روزمره را بدون افتادن کاپ انجام دهید. اگر در قرار دادن کاپ خود مشکل دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

چه زمانی کاپ قاعدگی خود را بیرون بیاورید؟

بسته به اینکه خونریزی شدید دارید یا نه، می توانید یک کاپ قاعدگی را برای ۶ تا ۱۲ ساعت استفاده کنید. این بدان معناست که می توانید از یک کاپ برای محافظت شبانه استفاده کنید.‌‌ شما همیشه باید کاپ قاعدگی خود را قبل از ۱۲ ساعت بردارید. اگر قبل از آن پر شود، باید پیش از برنامه آن را خالی کنید تا از نشت جلوگیری شود.

نحوه‌ی خارج کردن کاپ قاعدگی به چه صورت است؟

برای برداشتن یک کاپ قاعدگی، کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. دستان خود را کاملاً بشویید.

۲. انگشت اشاره و شست خود را داخل واژن قرار دهید. ساقه کاپ را به آرامی بکشید تا بتوانید به پایه برسید.

۳. پایه را فشار دهید تا مهر و موم آزاد شود و برای برداشتن کاپ به پایین بکشید.

۴. برای آن که ترشحات از فنجان قاعدگی بیرون نریزد، حتما آن را به صورت عمودی نگه دارید.

۵. پس از بیرون آمدن، کاپ را درون روشور دستشویی یا توالت فرنگی خالی کنید.

۶. پس از خارج کردن کاپ، حتما آن را با آب و صابون بشویید و ترجیحا در فاصله دو عادت ماهیانه آن را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در آب جوش بجوشانید.

»»»  راهنمای استفاده از کاپ قاعدگی  «««

چگونه کاپ قاعدگی را تمیز کنیم؟ | نحوه شستشو و ضدعفونی کردن کاپ قاعدگی 

برای حفظ کاپ قاعدگی خود از یک صابون ملایم، بدون عطر و بدون روغن استفاده کنید. می‌توانید محلول‌های تمیزکننده مخصوص کاپ قاعدگی را پیدا کنید، اما اگر آن را ندارید، نگران نباشید. می توانید از هر صابون ملایم و بدون عطر و بدون روغن استفاده کنید. از سوی دیگر، چند چیز وجود دارد که باید از آنها دوری کنید. بسیاری از محصولات تمیزکننده رایج‌تر در صورت استفاده روی فنجان می‌توانند باعث تحریک جدی شوند. تا جای ممکن سعی کنید از به کار بردن مواردی از قبیل صابون آنتی باکتریال، صابون بر پایه روغن، صابون معطر، جوش شیرین، سفید کننده، مایع ظرفشویی، آب اکسیژنه، مالش الکل و سرکه جلوگیری نمایید.

البته ناگفته نماند تمیز و استریل ماندن کاپ‌های قاعدگی منوط به شستشو و ضدعفونی کردن آن قبل از استفاده، حین استفاده و پس از هر بار تخلیه و پس از اتمام قاعدگی برای استفاده‌ی مجدد است. برای آگاهی از نحوه‌ی دقیق نظافت و ضدعفونی کاپ در تمامی مراحل به لینک زیر مراجعه کنید.

»»»  راهنمای مراقبت و نگهداری از کاپ قاعدگی  «««

مراقبت‌های پس از مصرف کاپ قاعدگی

کاپ‌های قاعدگی قابل استفاده مجدد باید قبل از قرار دادن مجدد در واژن شسته و تمیز شوند. کاپ شما باید حداقل دو بار در روز خالی شود. فنجان های قاعدگی قابل استفاده مجدد بادوام هستند و با مراقبت مناسب می توانند از ۶ ماه تا ۱۰ سال دوام بیاورند.

کاپ قاعدگی و نحوه نگهداری و مراقبت از آن - کاراپارس

انواع کاپ قاعدگی | انواع سایز و برندهای کاپ قاعدگی

کاپ‌های قاعدگی در برندهای مختلف از جهات گوناگونی چون سایز، ارتفاع، انعطاف‌پذیری و وجود یا عدم وجود دنباله با هم فرق دارند. ۳ مورد از معروف‌ترین این برندها عبارت است از:

کاپ قاعدگی ملونا

ملوناکاپ معتبرترین برند آلمانیست و بیشترین تنوع را در سایز و مدل ارائه می‌دهد. این برند مدل‌های انحصاری دارد که هیچ برند دیگری در دنیا آن را تولید نمی‌کند. این محصول تمام تاییدیه‌های معتبر پزشکی از جمله FDA آمریکا و TGA استرالیا را داراست و وارداتش زیر نظر وزارت بهداشت ایران انجام می‌شود که با برچسب اصالت و سلامت وزارت بهداشت خدمتتون ارائه می‌شود. در جعبه‌ی بسته‌بندی ملوناکاپ، مقوای کوچکی بین کاپ و بگ پارچه‌ای قرار گرفته که نباید دور انداخته شود. با توجه به سبک زندگی مثلا میزان تحرک یا میزان حرکات ناگهانی در طول استفاده، ملوناکاپ مدلهای متفاوت با ارتفاع، سفتی و نرمی بیشتری پیشنهاد می‌شود.

کاپ قاعدگی لونت

لونت كاپ وسيله بهداشتی است که در فنلاند تولید می‌شود و دارای تاييديه‌های جهانی (FDA امريكا و TGA استراليا) و مجوز وزارت بهداشت ايران برای بانوانی كه به سلامتی خود اهميت می‌دهند. انتخاب راحت‌ترين و بهداشتی‌ترين محصول قاعدگی، حق طبيعی همه بانوان عزيز سرزمين مان است. كاپ قاعدگی لونت ساخته شده از سيليكون پزشكي، ظرف كوچكی است كه به جای جذب مايعات به جمع آوری مايع قاعدگی مي‌پردازد.

کاپ قاعدگی کاناک

کاپ قاعدگی را از کجا خریداری کنیم؟

فنجان قاعدگی یک محصول بهداشتی بسیار مهم است. بنابراین باید در خرید آن دقت کافی به عمل آورید. به موارد زیر توجه کنید تا تجربه خوبی از خرید و استفاده از این محصول داشته باشید:

۱. کاپ قاعدگی باید حتما از جنس سیلیکون پزشکی ساخته شده باشد. سیلیکون پزشکی با بدن انسان سازگار است و سبب ایجاد حساسیت یا مشکلات دیگر نمی‌شود.

۲. از کاپ قاعدگی‌ای استفاده کنید که سایز مناسب داشته باشد. در غیر این صورت استفاده از آن برایتان مشکل‌آفرین خواهد بود.

۳. قیمت کاپ قاعدگی موضوع مهم دیگری است که باید به آن توجه داشت. با توجه به استفاده بلندمدت از این محصول، هزینه‌ای که برای خرید آن می‌کنید چندان قابل توجه نیست. با این وجود، امکان خرید برندهای معتبر مانند کاپ قاعدگی لونت، کاپ قاعدگی ملونا، کاپ قاعدگی کاناک و مقایسه کیفیت محصولات آن‌ها با یکدیگر، در کاراپارس وجود دارد. شما می‌توانید با مقایسه انواع کاپ قاعدگی در کیفیت و رنگ‌های متنوع، محصول مورد نظر خود را که با بودجه شما هماهنگی بیشتری دارد تهیه نمایید.

۴. دقت داشته باشید که شرکت فروشنده کاپ باید مجوزهای لازم را داشته باشد و به خریدار تعهد پشتیبانی بلندمدت بدهد. در کاراپارس می‌توانید محصولات اورجینال شرکت‌های معتبر بهداشتی را با قیمت مناسب تهیه نمایید و از خدمات پس از فروش آن‌ها نیز اطمینان حاصل کنید.

اگر در خصوص کاپ قاعدگی یا نحوه استفاده از آن سوالی دارید، می‌توانید در بخش نظرات همین مقاله آن را مطرح کنید.

»»»  خرید کاپ قاعدگی «««

 

پرسش‌های متداول پیرامون کاپ قاعدگی

خیر در هنگام استفاده از کاپ قاعدگی امکان داشتن رابطه همراه با دخول وجود ندارد.

خیر، واژن ساختاری ماهیچه‌ای دارد؛ به‌همین‌دلیل وارد و خارج کردن کاپ قاعدگی هیچ تغییری در واژن ایجاد نمی‌کند.

خیر، کاپ قاعدگی نمی‌تواند باعث افتادگی رحم شود.

هر محصولی می‌تواند باعث حساسیت پوستی یا واکنش آلرژیک شود. در موارد نادر، این می‌تواند در افرادی که از کاپ‌های قاعدگی استفاده می‌کنند نیز رخ دهد. بررسی Lancet تنها شش مورد (0.18٪ از کل) را پیدا کرد که کاپ‌ها باعث واکنش آلرژیک یا بثورات پوستی شدند.

برای جلوگیری از سرایت خون به بدن و لباس، استفاده از هر نوع وسیله ای که ضرر نداشته باشد مانعی ندارد.

استفاده از کاپ قاعدگی ممکن باعث آسیب به پرده بکارت می‌شود.

افرادی که حساسیت به سیلیکون دارند.

افرادی که جراحی واژن انجام دادند.

افرادی که به واژینیسموس مبتلا هستند.

افرادی که دستگاه داخل رحمی (IUD) دارند حتما با پزشک خود مشورت کنند.

کاپ قاعدگی باید کاملا داخل واژن قرار گیرد. به همین خاطر و به دلیل حساسیت‌های موجود استفاده از کاپ قاعدگی به دوشیزگان پیشنهاد نمی‌شود.

به محض شروع اولین قاعدگی می‌توانید از کاپ قاعدگی خود استفاده کنید. تا زمانی که با استفاده از فنجان قاعدگی احساس راحتی می‌کنید، سن مهم نیست. اما توجه به این نکته مهم است که کاپ قاعدگی باید کاملا داخل واژن قرار گیرد. به همین خاطر و به دلیل حساسیت‌های موجود استفاده از کاپ قاعدگی به دوشیزگان پیشنهاد نمی‌شود.

بله، کاپ قاعدگی بر اساس میزان حجمش تا ۱۲ ساعت قابل استفاده است.

بله، استفاده از کاپ قاعدگی حین شنا بلامانع است.

اگر پریود می‌شوید، پس به اندازه کافی سن دارید که از فنجان قاعدگی استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید کاپ قاعدگی باید کاملا داخل واژن قرار گیرد. به همین خاطر و به دلیل حساسیت‌های موجود استفاده از کاپ قاعدگی به دوشیزگان پیشنهاد نمی‌شود.

خیر، امکان بازگشت خون به داخل رحم هنگام استفاده از کاپ وجود ندارد.

بله در صورتی که سایز اشتباه انتخاب شده باشد یا کاپ به صورت اشتباه استفاده شده باشد امکان نشت وجود دارد.

اگر از سایز مناسب با میزان خونریزی خود استفاده کرده باشید کاپ به طور کامل خونریزی را جمع می‌نماید.

کاپ قاعدگی یک محصول چند بار مصرف است که در صورت استفاده صحیح تا ده سال قابل استفاده است.

بله، این به میزان سفتی کاپ شما بستگی دارد. بعضی از برند ها مثل ملونا کاپ حتی مدل‌های مخصوص ورزشکاران تولید می‌کنند.

 این اتفاق غیر ممکن است! دهانه رحم در حالت عادی بسیار ریز و کوچک می‌باشد و همچنین کانال واژن بصورت میانگین 7 الی 10 سانتی‌متر است. بنابراین جایی برای گم شدن و گیر کردن نمی‌ماند!

بسته به اینکه خونریزی شدید داشته باشید یا نه، می توانید 6 تا 12 ساعت از کاپ قاعدگی استفاده کنید. این بدان معناست که می توانید از یک کاپ برای محافظت در طول شب استفاده کنید. همیشه باید کاپ قاعدگی خود را قبل از 12 ساعت خارج کنید. اگر قبل از آن پر شد، برای جلوگیری از نشتی باید آن را زودتر از موعد تخلیه کنید.

خیر استریل کردن یا جوشاندن کاپ قبل و بعد از اولین و آخرین  استفاده در هر دوره باید انجام شود.

خیر، نیازی به خروج کاپ از واژن نمی‌باشد.

خیر واژن حالت ارتجاعی دارد و کاپ نمی‌تواند باعث تغییر شکل آن شود.

بله، کاپ قاعدگی باید کاملا داخل واژن قرار گیرد و این باعث آسیب رسیدن به پرده بکارت می‌شود.

بله، بویژه برای کسانی که برای اولین بار است که از کاپ استفاده می‌کنند یا سایز کاپ قاعدگی خود را نمی‌دانند، لازم است از قبل گذاشتن آن را تمرین کنند.

فنجان را با آب پر کنید، دست خود را روی آن قرار دهید. آن را فشار دهید تا فشاری ایجاد شود که سوراخ‌ها پاک شود.

بله  اگر به شیر آب دسترسی ندارید یک بطری آب همراه خودتان داشته باشید که بتوانید به راحتی کاپ خود را آبکشی کنید. اگر امکان جوشاندن کاپ قبل از استفاده را ندارید توصیه می‌کنیم از وسایل دیگر بهداشت قاعدگی استفاده کنید.

برای استفاده از کاپ قاعدگی همزمان با آیودی بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و یا از او بخواهید مقداری نخ آیودی را کوتاه‌تر کند تا هنگام استفاده و خارج کردن فنجان قاعدگی برای شما مشکلی ایجاد نشود. اما مطابق با تحقیقات انجام شده ریسک پس زدن آیودی همراه با کاپ قاعدگی یا بدون آن یکسان است.

بله، اگر از کاپ قاعدگی استفاده کنید، می‌توانید به سندرم شوک سمی مبتلا شوید. با این حال، TSS بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد – از 100000 نفری که عادت ماهانه دارند، کمتر از یک نفر در سال به TSS مبتلا می‌شوند.

همیشه مطمئن شوید که کاپ خود را پس از استفاده از آن در طول عفونت قارچی خود استریل کنید. در غیر این صورت، می‌توانید خود را مجدداً عفونی کنید و یک چرخه بی وقفه، ناراحت کننده و ناسالم ایجاد کنید.

اگر کاپ نشت کند یا بخشی از دنباله آن از بدن بیرون بماند ممکن است در مکان اشتباه قرار گرفته باشد.

برای رفع بوی کاپ می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد:

جوشاندن قبل و بعد از پریودی، استفاده از صابون‌های مایع یا دستمال مرطوب مخصوص کاپ قاعدگی، خیساندن با سرکه.

این کاملا طبیعی است و مشکلی ندارد! تا زمانی که کاپ قاعدگی خود را طبق توصیه‌ها تمیز و ضدعفونی می‌کنید، لکه‌ها یا تغییر رنگ به این معنی نیست که فنجان قاعدگی شما کثیف است. این فقط واکنشی است که زمانی رخ می‌دهد که فنجان سیلیکونی برای مدت طولانی با خون قاعدگی تماس پیدا کند.

بله، این افراد می‌توانند از کاپ‌های با سایز بزرگتر استفاده کنند یا مدت زمان تخلیه کاپ را کاهش دهند.

خیر، خود فنجان‌های قاعدگی باعث عفونت ادراری نمی شوند. با این حال، ممکن است هنگام قرار دادن فنجان قاعدگی، باکتری‌هایی که باعث عفونت ادراری می‌شوند، روی انگشتان شما وجود داشته باشد که ممکن است منجر به UTI شود. همیشه قبل از گذاشتن فنجان، دست های خود را کاملا بشویید!

بسیاری از مردم پس از قرار دادن کاپ خود اصلاً احساس نمی‌کنند، و زمانی که آن را وارد می‌کنید نباید دردناک باشد.

دستشویی رفتن با کاپ قاعدگی ممکن است کمی تخلیه ادرار را با مشکل مواجه کند، زیرا که مثانه و واژن نزدیک بهم قرار دارند و از این جهت ممکن است ادرار کردن کمی سخت به نظر برسد.

خیر، امکان برقراری رابطه با وجود کاپ قاعدگی وجود ندارد. اما می‌توان بدون نگرانی از نشتی خون و بوی بد بدن، رابطه‌ی بدون دخول داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *