ایمنی و مراقبت

ماسک سه بعدی چیست؟

ماسک سه بعدی چیست؟

ماسک‌های تنفسی کاربردهای متفاوتی دارند و به دلایل و در مکان‌های مختلفی استفاده می‌شوند. بعضی از این ماسک‌ها جهت جلوگیری از ورود آلاینده‌های موجود در هوا به کار می‌روند و در مواقع آلودگی تا حد زیادی مانع از ورود این ذرات به ریه می‌شوند. نوعی دیگر از ماسک‌ها، یعنی ماسک‌های سه لایه جراحی، بیشتر استفاده‌ پزشکی و بهداشتی دارند و از گذشته در عمل‌های جراحی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها از انواع آنها می‌شده است.

همچنین این روزها با توجه به شیوع گسترده‌ی ویروس کرونا، استفاده از ماسک به یکی از مهم‌ترین الزاماتی تبدیل شده است که هر فرد باید به آن مقید باشد. در واقع اثبات شده است که استفاده از ماسک می‌تواند در جلوگیری از انتشار این ویروس بسیار مؤثر باشد. بنابراین لازم است که هر فرد در صورت حضور در مکان‌های عمومی، حتما از ماسک استفاده کند تا از شیوع بیشتر این بیماری و دیگر انواع بیماری‌های واگیردار جلوگیری شود.

ماسک سه بعدی هم نوعی ماسک‌ تنفسی است که برای جلوگیری از انتشار انواع ویروس‌ها به کار می‌رود. نوع کاربرد آن مانند دیگر ماسک‌های سه لایه‌ی جراحی است ولی طراحی و مواد استفاده شده در آن، ماسک سه بعدی را به یکی از پرطرفدارترین مدل‌های ماسک تبدیل کرده است. در ادامه به مزایای استفاده از ماسک سه بعدی می‌پردازیم.

مزایای استفاده از ماسک سه بعدی

به علت شیوع ویروس کرونا، در تمام دنیا مردم باید ساعات زیادی را در محل کار یا اماکن عمومی با ماسک بگذرانند. این شرایط برای افرادی که از عینک استفاده می‌کنند بسیار سخت‌تر است. به علاوه، این مورد برای آنهایی که در فضای باز از عینک آفتابی استفاده می‌کنند هم مشکل ساز می‌شود. زیرا در اثر تنفس، رطوبت موجود در بازدم زیر شیشه‌ی ‌عینک جمع می‌شود و دید فرد را مخدوش می‌کند. اما با خرید ماسک سه بعدی این مشکل رفع می‌شود، زیرا طراحی سه تکه این ماسک تا حد زیادی از جمع شدن بخار زیر عینک جلوگیری می‌کند.

طراحی این ماسک‌ها به شکل سه پنلی صورت گرفته است که نه تنها حرکت اجزای صورت را آسان‌تر کرده، بلکه ایمنی ماسک را هم ارتقا داده است. پنل بالایی این ماسک با کمک فیکساتور موجود در آن به خوبی بر روی صورت قرار می‌گیرد و بخش زیرین آن بر روی چانه طوری ثابت می‌شود که امکان باز و بسته شدن دهان را بهبود بخشد و بتوان بهتر نفس کشید. در ضمن با استفاده از این ماسک دیگر از بخش زیرین هوایی وارد نمی‌شود.

از طرفی صحبت کردن با ماسک گاهی سخت است، زیرا اکثرا ماسک‌ها خیلی نزدیک به دهان قرار دارند و به آن می‌چسبند. مخصوصا در صورت به وجود آمدن رطوبت در اثر تنفس، مجددا این چسبندگی افزایش پیدا می‌کند. برای مدرسین یا افرادی که با مشتری و تلفن در ارتباطند این موضوع بسیار سخت و طاقت فرسا می‌شود. اما طراحی ماسک سه بعدی، طوری انجام شده که برای دهان و بینی فضای بیشتری را به وجود می‌آورد. بنابراین شما راحت‌تر می‌توانید دهان خود را تکان بدهید، صحبت کنید و در عین حال چسبندگی ماسک به دهان، شما را آزار ندهد.

این ماسک‌ها در چندین رنگ متنوع شامل سفید، مشکی، خاکستری، فیلی، آبی، سبز، صورتی، نارنجی، آبی کاربنی و لیمویی تولید می‌شوند. از مزایای دیگر ماسک سه بعدی می‌توان به چهار لایه بودن آن اشاره کرد. این لایه‌ها دو لایه اسپان‌باند و دو لایه ملت‌بلون هستند و به همین جهت در کاهش ورود ویروس و میکروب بسیار خوب عمل می‌کنند.

کش‌ این ماسک‌ها به صورت اولتراسونیک به بدنه ماسک متصل شده‌اند و بسیار مقاوم هستند. بنابراین شما می‌توانید خیلی راحت آنها را بکشید و نگرانی بابت پاره شدنشان نداشته باشید. همچنین انعطاف‌پذیری زیادی دارند و گوش‌ها را خیلی آزار نمی‌دهند. قیمت ماسک سه بعدی مقرون به صرفه است و با توجه به مزایای خوب آن، خرید آن به اکثر افراد، مخصوصا آنهایی که از عینک استفاده می‌کنند، پیشنهاد می‌شود.

نحوه استفاده از ماسک سه بعدی

شاید در نگاه اول استفاده از ماسک سه بعدی خیلی ساده به نظر برسد. اما اگر شما به طور صحیح از آن استفاده نکنید ممکن است باکتری‌ها و ویروس‌های بیشتری به ماسک بچسبند و خیلی سریع‌تر وارد ریه‌های شما شوند. در این صورت نه تنها جنبه‌بهداشتی ندارد، بلکه برای شما بسیار خطرناک است.

مخصوصا درمورد ‌ویروس کرونا این موضوع اهمیت زیادی پیدا می‌کند، چراکه این ویروس حتی با برخورد یک شی خارجی با بینی یا دهان، خیلی زود وارد بدن می‌شود. بنابراین ماسک می‌تواند خودش به تنهایی عاملی جهت انتقال ویروس به بدن شما باشد. به همین دلیل بهتر است که نحوه استفاده از ماسک سه بعدی را با دقت بخوانید و توصیه‌های زیر را انجام دهید:

  • ابتدا دست‌های خود را تمیز کنید. قبل از آنکه یک ماسک استفاده نشده را از جعبه خارج می‌کنید، باید دستان شما با سطوح دیگر برخورد نکرده باشد. در صورت وجود آب و صابون بهتر است که حداقل دستان خود را چندین ثانیه بشویید. ولی اگر آب و صابون در دسترس نبود، می‌توانید از ژل‌های ضدعفونی کننده یا اسپری الکل استفاده کنید.
  • سپس دستان خود را با یک دستمال کاغذی یا یک حوله تمیز خشک کنید.
  • سپس ماسک را کاملا بررسی کنید و مطمئن شوید که موقع بسته بندی هیچ گونه پارگی، سوراخ و نقصی در آن به وجود نیامده است. زیرا در صورت وجود هرگونه شکاف، ماسک تقریبا استفاده و کاربرد خود را از دست می‌دهد و نمی‌تواند به عنوان محافظی جهت جلوگیری از ویروس‌ها و آلاینده‌ها به کار برود.
  • نوبت به قرار دادن آن روی صورت می‌رسد. هنگام قرار دادن ماسک بر روی صورت خود، ابتدا باید بند را در پشت یک گوش قرار دهید و سپس آن یکی را بر روی گوش دیگر فیکس کنید.
  • پس از ثابت شدن بندها بر روی گوش‌ها، انگشت اشاره و شست خود را بر روی بینی و تیغه فلزی ماسک سه بعدی بگذارید. به آرامی لبه‌ماسک را لمس کرده و مطمئن شوید که بخش فلزی کاملا بر روی بینی شما ثابت شده است.
  • تا آن جایی که می‌توانید باید مراقب باشید که هیچ راه نفوذی بین دهان و بینی شما با بیرون نباشد. چون در این صورت هوا و ویروس‌ها راه ورود به داخل را پیدا کرده و از مزیت حفاظتی ماسک می‌کاهد.

نحوه برداشتن ماسک سه بعدی

همانند گذاشتن ماسک بر روی صورت، برداشتن آن هم مهم است. زیرا در صورت هرگونه تماس ممکن است ویروس بر روی دست شما بنشیند و مشکل‌ساز شود. بنابراین به مراحل زیر دقت کنید و آنها را انجام دهید:

  • ابتدا باید مراقب باشید که ماسک را با کف دست و از بخش جلویی که آلوده است، برندارید. چون تمام ویروس‌ها و آلودگی‌ها بر روی آن قسمت می‌نشینند و با یک لمس به دست شما می‌چسبند. شما ممکن است متوجه آنها نشوید و حتی برای شما خطرناک هم شود. بنابراین باید ماسک سه بعدی را از قسمت بند پشت گوش بگیرید.
  • توصیه می‌شود که در صورت وجود پلاستیک، اول ماسک را درون آن بگذارید و سپس در داخل سطل زباله قرار دهید تا از عدم انتشار ویروس‌ها و برخورد با دست باقی افراد کاملا خیالتان راحت شود.
  • در صورت وجود آب و صابون یا محلول‌های ضد عفونی کننده، بهتر است بعد از درآوردن ماسک دستان خود را بشویید.

آزمایش نشتی ماسک سه بعدی

اگر بخواهید از قرار گرفتن درست ماسک سه بعدی بر روی صورت خود مطمئن شوید، پیشنهاد می‌کنیم که تست زیر را انجام دهید:

یک بازدم عمیق انجام دهید. در این حالت باید فشار درون ماسک به وجود آید و برآمده شود. سپس یک دم عمیق انجام دهید، اگر فشار منفی در ماسک وجود داشت، یعنی ماسک به طرف داخل جمع شد، در این صورت ماسک به نحو مناسب روی صورت شما قرار گرفته است.

در صورتی که هنگام تست متوجه نشتی شدید و همه چیز مثل بالا پیش نرفت، باید ماسک را دوباره تنظیم کنید. ممکن است نشتی از لبه‌های آن باشد که در این صورت باید بندهای پشتی را تنظیم کنید. البته تمامی این مراحل خیلی سریع انجام می‌شوند و ممکن است حتی یک دقیقه هم طول نکشند. ولی اگر شما آنها را درست انجام دهید، تا حد زیادی به محفاظت از بدن خود کمک خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *